TR: Bu çalışmada 2018 Bilim Uygulamaları dersi öğretim programında yer alan Doğadan İlham Alan Teknolojiler konusuna yönelik bir öğretim tasarımının geliştirilerek uygulama sürecinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programında 5.sınıf düzeyinde işlenmekte olan Doğadan İlham Alınan Teknolojiler (Biyomimikri) konusuna yönelik öğretmen kılavuzu ve öğretim materyalleri hazırlanmıştır. Öğretmen kılavuzunda planlanmış olan ders uygulama adımları 68 tane 5.sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Uygulama süreci öncesinde ve sonrasında öğrencilere gerekli açıklamalar yapılmış, veri toplama araçları uygulanmıştır. Veriler, mühendislik ekip çalışması portfolyoları, biyomimikri modelleme ve sunum rubriği ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile elde edilmiştir. Bulgular incelendiğinde öğrenci gruplarının mühendislik tasarım sürecinin tüm aşamaları için ürünler verdiği görülmektedir. Geliştirilen ve uygulanan öğretim tasarımının biyomimikriyi STEM eğitimi sürecine dahil etmede başarı sağladığı, öğrencilerin biyomimikriye yönelik algılarında ve teknoloji – doğa ilişkisine yönelik farkındalıklarında gelişme sağladığı görülmektedir.
EN: This study aims to develop an instructional design for the Technologies Inspired by Nature subject included in the 2018 curriculum of the Science Applications course and to examine the implementation process of it. For this purpose, a teacher’s book and teaching materials were prepared for the Technologies Inspired by Nature (Biomimicry) subject included in the Science Applications curriculum for the 5th grade. The course implementation steps planned in the teacher’s book were applied to 68 students in the 5th grade. The necessary explanations were made to the students before and after the implementation, and data collection tools were administered. The data were obtained through engineering teamwork portfolios, a biomimicry modeling and presentation rubric, and semi-structured interviews. The findings indicate that the student groups made productions in all stages of the engineering design process. The instructional design developed and implemented in this study succeeded in including biomimicry in the STEM education process and enhanced students’ perceptions of biomimicry as well as their awareness about the relationship between nature and technology.
Yazar: NECİP FAZIL ALPEREN
Danışman: DOÇ. DR. AHMET TEKBIYIK
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı